17 februari 2009

Våga äventyra (oftare)!

När äventyrade du senast? Tror vi gör det alldeles för sällan! Fick en kommentar från en besökare på bloggen som tipsade mig om att följa ett häftigt cykeläventyr tvärs igenom Afrika på typ 1200 mil! Det pågår just nu och det går att följa den här www.adielsson.se/blogg - Ett mega äventyr eller snarare en expedition i den högre klassen! Ska följa den dagligen och önskar verkligen att det håller hela vägen. För finns det något värre än att påbörja en resa som man är tvungen att avbryta ofrivilligt? Vad är det man säger? "Det är inte målet som är viktigast - det är resan". Det är så fantastiskt härligt att veta att det finns sådana här människor som vågar att äventyra!

Men vad är då ett äventyr egentligen? Spontant tänker jag på att det är spännande, utmanande, oförutsägbart, ger en energikick och som förhoppningsvis resulterar i att man realiserar sin(a) dröm(mar). Någon kanske förverkligar sina drömmar att segla jorden runt med att läsa båttidningar och samtidigt ligga i badkaret och drömma om Karibiska öar och vackra stränder. Jag säger bara: "- Upp ur badkaret och äventyra in reality!!”

Äventyret kan vara kort och intensivt men större äventyr som att cykla genom Afrika eller kust-kust tvärs över Amerika är mer en expedition (& då menar jag inte ett kontor). Så utmana & överraska dig själv + din omgivning med att äventyra. Det du inte trodde att du var kapabel till är plötsligt plausibelt. Få jag känner vet riktigt vad de vill (inklusive jag själv) så det är dags att släppa loss handbroms/fotbroms/tankebroms/känslobroms och börja äventyra mera. Känner flera som kör Vasaloppet om några dagar och även är mitt uppe i en svensk klassiker - "Be strong and Carry On!" Planera alltid för att ha ett äventyr på "G". Vem vet, det kan vara början på något som ger näring till livet med en
mindfulnessmedettjävlanärvarandeinuet&fullfokuspåattäventyra - så... Just Do It!

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade mitt tips! Äventyr ja...snart måste jag komma på ett nytt. Har lite att tänka på innan bara, men det dyker nog upp nåt! Har ett tips till, på Metrobloggen - Sam Borombon. Ljusdalskille (min kompis kusin) som cyklar hur långt som helst och när han kommer fram springer han ett litet maraton. Verkar vara riktigt cykelgalen och riktigt kul!

    SvaraRadera
  2. Kul med cykelgalna människor! Du med?
    ...& Lycka till med dina äventyr!

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt stöd på min blogg under resan genom Afrika tidigare i år!

    Känns som ett privilegium att för omväxlings skull få inspirera, eftersom jag precis som de flesta andra oftast låter mig inspireras. Förvisso, inte fel det heller! ;-)

    För övrigt håller jag med dig i dina tankar kring "äventyr". Det är inte omfattningen av äventyret som är det viktiga, utan vinsten man får i att ha utmanat sig själv.

    Lycka till med de stora som små äventyren!

    Anna Adielsson

    SvaraRadera
  4. Tack Anna! - Alla som känner dig som person ska vara tacksamma. Tänk att få ha sådana inspiratörer i sin vänkrets! Är också glad att jag fått tagit del av dina upplevelser som du på ett fascinerade sätt beskrev. Vem vet kanske vi ses på något cykeläventy framöver. Var precis på väg att cykla genom Sverige (Riksgränsen-Smygehuk 210 mil på sex dagar) då jag blev allvarligt sjuk. Tar nu en "time-out" i livet på nio månader. Mitt motto är: "Be brave and fight like hell".

    SvaraRadera