25 februari 2009

1 min Joy & 3 min Hell

Det är PLANKAN det handlar om. Har ni prövat den? Arbetande muskler är Transversus Abdominis som fungerar som en muskelkorsett och håller in magen naturligt. Det är också den muskeln som sitter bakom det mer kända "sexpacket" som annars får all fokus (& ja alla har ett även om det inte syns på vissa!). Har några vänner som utmanat mig i hur länge man kan hålla plankan. Därav rubriken där jag just nu befinner mig och hur det känns. Förhoppningsvis blir förhållandet diametralt motsatt ju mer jag tränar. Försöker att undvika "kollaps" vilket innebär att kroppen svankar eller att rumpan pekar upp i taket. Det här är verkligen en elak övning som ropar efter mjölksyran!! Tror det är bra för cyklingen att (förutom starka ben) få en stark rygg, mage & bål.

Som i allt annat finns det olika varianter: Nybörjarplankan, Plankan, Avancerad Planka och Sidoplanka. Ett tips är att börja försiktigt och inte tokträna sönder magen, magen ska inte heller tränas varje dag, utan det är bättre att verkligen träna den till fullständig utmattning en-tre gånger i veckan och sedan låta magmusklerna vila. Pröva på - det är jobbigare än vad man tror - & berätta hur ditt förhållande till plankan är & hur många minuter du plankar. Har hört att "medelsvensson" klarar 1:30.
Mitt mål är 10:01 Joy!

5 kommentarer:

  1. Jag var med på en "plankan-utmaning" förra året på Funbeat. Körde vanlig planka och gick på 2,5v från 2min - 6min. Slutade för att det var skittrist att ligga där och så blev jag fnasig på armbågarna *s*
    GO ULF!

    //maria n

    SvaraRadera
  2. Du imponerar! Var hade det slutat om du inte slutade? Ska nog inte utmana dig...

    SvaraRadera
  3. Plankan har ju en del med kroppsvikt att göra också. Ju mer du väger desto mer energi och styrka behöver du för att hålla dig uppe. Vissa naprapater hävdar att det inte är bara av godo att statiskt göra plankan under lång tid. De menar att man hellre ska göra den på en pilatesboll, med raka armar, och samtidigt höja ett ben i taget.(smalbenen ligger på bollen) Då tränar du balans samtidigt med fler muskler = mindre påfrestning på rygg. Prova - jag gillar det i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Bitte, du verkar vara en klok tjej. Ska pröva ditt tips - Tack!

    SvaraRadera