20 februari 2009

I väntan på Vasaloppet


Inget är som väntans stunder (i alla fall när man ser fram emot någonting). Nu stundar Vasaloppet igen, bara några dagar kvar. Det blir mitt 6:e raka Vasalopp och placeringarna har blivit bättre för varje år. Har tränat hårt med målsättning att 1) Göra mitt bästa Vasalopp "ever" 2) Prestera & samtidigt njuta 3) Få ett bättre startled till nästa år. Alla goda ting är ju tre... Har varnat kroppens muskler att det blir en rejäl urladdning. Hjärtat är förberedd på att slå ca 200 slag/min med en 90%ig maxpuls (med några toppar på +100%) i nio mil. Armar, mage och rygg är förvarnade på att det blir stakning i 6,3 mil (70% av nio mil). Jag vet att ett bra Vasalopp är summan av (i prioriterad ordning) +++bra glid, ++orka staka/bra teknik, +starkt mindset och bra fäste. Så det blir -> Max fokus, fullt ös & Dé é bar å åk!

Har tjuvtränat i Bruksvallarna (se filmen ovan) som är ett fantastiskt fint ställe med många fina mil med skidspår. Sitter och tittar på nätet hur det går för mina vänner i öppet spår som körs just nu. Härligt att se att det flyter på och det verkar vara fina förhållanden eftersom det är överlag fin-fina tider. Grattis, ni är gööörduktiga!

6 kommentarer:

  1. Du verkar väl förberedd - härligt! Ja, som sagt:

    "De e bare å njut"
    :-)

    Lycka till!

    //maria n

    SvaraRadera
  2. 1000Tack! Är alltid förberedd... men samtidigt beredd på nya "lägen". Mer spännande så.

    SvaraRadera
  3. Uffe,
    åkte mitt första Vasalopp i söndags (öppet spår) och kan konstatera att det var tuffare än förväntat. Hade bra fysik inför loppet men på tok för lite skidträning. Hade stapplat mig fram 10 mil på rullskidor och 5 mil på konstsnö i Ronneby. Jag misstänker att det ymniga snöandet i söndags inte heller var någon fördel för alla oss som krigade sig fram i spåret. Fick ett enormt lyckorus när jag väl korsade mållinjen i Mora och kan inte tänka mig någon bättre känsla eller belöning!! Blev också väldigt glad för alla värmande telefonsamtal, sms och mail som ramlat in från vänner och bekanta som suttit hela eller delar av söndagen för att följa min kamp mot naturen.

    Fantastiskt!!!

    Jag var ju i och med detta inte ensam om min resa även om det kändes så vid det tillfälle när jag i ilska och förtvivlan kravlade mig upp från en snödriva efter en vurpa i nedförslöpan mellan Evertsberg och Oxberg samtidigt som det snöade som om himlen öppnat sig - då kändes det ensamt och hopplöst. Mitt mantra under dessa jobbiga stunder (jag kan räkna upp fler.....) var "MATA METER - ALDRIG STANNA - ALDRIG GE UPP". Tack för den Tobbe!!!!! Tobbe är en multisportare som agerat coach och tipsare inför loppet.
    Jag är glad att jag genomfört denna tuffa insats men jag misstänker att det blir sista gången....men som med lumpen, efter 2 månader kommer man bara ihåg det som var kul!!
    Lycka till på söndag Uffe - jag limmar framför TVn med chips och öl och tänker på dig!!

    /Håkan

    SvaraRadera
  4. Du är en hjälte Håkan! ...som genomförde det & jag gillar ditt mantra. Kanske inte den optimala uppladdningen men desto större bedrift, eller hur? Nu kan du lägga skidorna på hyllan och hänga med mig på äventyren med cykeln (tror det passar dig bättre!).

    SvaraRadera
  5. ....var dessutom hos läkaren precis och testade mig positivt för Streptokocker (halsfluss). Inte konstigt att man fick frossa efter loppet!!
    Nu skall cykeln dammas av om 2 veckor.
    /Håkan

    SvaraRadera
  6. Klart du ska damma av cykeln! Jag bjuder härmed in dig till ett 20 mila "brev" som startar i Malmö 25 april. Då har du nog hunnit bli av med dina positiva Streptokocker. OK HK BK?

    SvaraRadera