2 mars 2009

Blåbärsracet

Du tänker nog på blåbärssoppan som serveras i de sju olika kontrollerna mellan Sälen - Mora. Jag tänker främst på soppan av blåbär i spåren som är de egentliga hjältarna och utan dem så vore det ingen folkfest. Inget ont om elitåkarna som är fantastiskt duktiga och vältränade för sin uppgift. Men det är blåbären i spåret som är de riktiga hjältarna eftersom de spenderar upp till 250% mer tid i spåret. Det är som ett blåbär man känner sig när man klättrar som packade sillar uppför i första backen där allt kan hända (& händer). Rörelsemarginalen framåt är mycket låg och frustationen hög eftersom det går alldeles för saaakta. Var mest rädd för att stavarna skulle klippas itu av skidor bredvid som fungerar som en vassa giljotiner. Oftast samlas blåbären i olika s.k. seriekrockar som slutar i en hög med 7-8 skidåkare hoptrasslade med skidor & stavar! Det måste se hur kul som helst ut & det är det för jag vet det eftersom jag var med i en av dem. En av fördomarna är att ett blåbär förknippas oftast med en negativ syn, det vill jag numera ändra på eftersom... 1) Blåbär finns det oftast många av och utan mångfalden blir det ingen rörelse/fest, 2) Blåbär är dessutom det nyttiga bäret med mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Dessutom påstås det att om man äter mycket blåbär så förbättrar det korttidsminnet. Kan inte undgå att tänka på en kär vän som är så klädsamt & charmigt desorienterad i trafiken och som dessutom orienterar framgångsrikt både i skog och på parkeringsplatser när hon inte hittar bilen! Hoppas hon äter mycket blåbär!

Anyway... det här var mitt sjätte raka Vasalopp som resulterade i målgång efter 7:51:41 (bästa tiden "ever"). Därefter 10 tim i bussen Mora-Helsingborg med 18 olika sittställningar p.g.a. en trött och ömmande kropp som längtar efter rekreation i form av massage (beställt till torsdag). Looking forward! Har hört att man ska "ligga lågt" med träning upp till en vecka efter ett Vasalopp? Kan det stämma? Civil olydnad får gälla eftersom jag tänker gå på spinning efter 48 timmar för att få igång benen igen.

4 kommentarer:

  1. Det måste vara en underbar känsla/tanke - nytt PB - "aldrig har jag varit så här bra". STORT grattis.
    Massagen inte förrän på torsdag!?
    Och spinningen - räknade med att se dig på Monas pass igår ;-)
    Nä, jag behagar skämta. VILA dig och tidigarelägg massagen. Det är du värd.

    //maria

    SvaraRadera
  2. Hade nog gjort Mona väldigt besviken då jag inte hade orkat trampa på så som hon förväntar sig av sin klass *s*. Hade gärna tagit tidigare massage - tog första bästa lediga tid.

    SvaraRadera
  3. Men idag kom han, denna fantastiskt energiska man!!! Undrar var han hittar all energi ifrån?! Spinningen gick som vanligt strålande, fast han tyckte att idag kunde vi väl ta de lite lugnt. Lugnt?! Herregud de é ju som att säga NEJ till en trotsig treåring - det blir motsatt effekt. Ha Ha!!! Mina motionärer är alltid lika fantastiska o det är lika roligt att gå dit varje gång ska ni veta. Ha de gott! Mona:)

    SvaraRadera
  4. Det är bra Mona! Inga låg- eller mellanlägen på dina pass. Trist att jag missade ditt Heavy-Metal pass - men såg bilderna. Repris?

    SvaraRadera