12 mars 2009

En Hjärtelyssnare

Mitt hjärta slår dunk-dunk - vännen lyssnar & svarar. Visst låter det bra? Har du en sådan? Det var verkligen på tiden att jag bytte ut min gamla hjärtelyssnare mot en ny som är mer ärlig & känslig. Äntligen kan jag ta reda på hur den viktigaste muskeln i hela kroppen mår i olika situationer och samtidigt analysera hur den kan må bättre. Hjärtat pumpar på och pulsen dunkar i takt med det vi gör för stunden. Ser det som en viktig relationsinvestering av stora mått då allt man ger till hjärtat kommer flerfaldigt tillbaka! Ett glatt hjärta gör att man svävar på moln och ett sorgset hjärta behöver mer... just det... träning för att bli glad igen. Vad har du för puls under natten och vilken vilopuls har du när du vaknar? Sömn är en bra träning eftersom du förbrukar ca 800 kcal under en natt! Med hjälp av hjärtevännen kan du &så börja med pulsbaserad träning för att förhindra att mjölksyran attackerar dig som en värsta terrorist hårt, skoningslöst & utan förvarning!

Normalt (utan träning) förbrukar vi ca 15 000 kcal i veckan, av det går det åt ca 10 000 kcal för att hålla kroppens temperatur och funktioner på rätt nivå. Resterande 5 000 kalorier går åt till kroppsarbete såsom ex. tåhävningar när du står och väntar på bussen eller borstar tänderna (ett utmärkt sätt att stärka dina cykelvaderna). Följ med nu i beräkningen: Om du dessutom tränar 4 gånger i veckan ökar du din kalori förbrukning med ca 2 000 kcal/vecka. Lågt räknat kommer du då öka kcal förbränningen med ca 300 kcal mer per dag vilket ger 108 000 kcal per år! Det motsvarar 10,8 kilo kroppsfett som du kan frossa i god mat och osunt leverne! Det här är en algoritm som är perfekt för ett par som jag känner som är proffs på att parta "anytime" och samtidigt helt otroliga på att motionera och prestera när det väl gäller. Nu vet jag hur dom tänker & gör. Vilken härlig kombination att kunna cykla & parta gränslöst, eller hur?

P.s. Min nya hjärtevän och lyssnare heter Polar CS600...

4 kommentarer:

  1. Pulsen har betydelse. Dock visste inte jag att Yoga och i detta fall Hatha-Yoga var så kroppsbefrämjande och pulshöjande. Jag fick veta att Yoga är bra för alla sporter men alla sporter är inte bra för Yoga.
    I samband med veckans landsvägsdebut på cykeln och en nyss inledd Yogakarriär kan jag konstatera att det är den ultimata kombinationen. Cykel ger kondition, uthållighet samt frisk luft och en härlig naturupplevelse. Yoga ger smidighet och styrka och en mental återhämtning som höjer ens välbefinnade på ett otroligt sätt.
    För alla Er som tror att Yoga enbart betyder meditation i ett övertempererat rum fyllt med indisk meditationsmusik och rökelse har helt fel. Jag vill inte ge mig på att beskriva mer utan jag uppmanar Er som läser detta (och Ulfs blogg) att leta upp en närliggande Yogi som kan guida Er in i Hatha-Yogans underbara värld.
    Nu skall cykeln få rulla några mil. Det är lördag och solen lyser ju för första gången sedan.....ja, jag kommer tyvärr inte ihåg förra gången.

    //Håkan

    SvaraRadera
  2. Bra Håkan & nu blev jag givetvis nyfiken på kombinationen cykling + Hatha-Yoga. Det låter som ett bra koncept att kunna kombinera kondition, uthållighet, smidighet, styrka och mental återhämtning. Låter som en bra balans för kroppens olika energisystem. Måste verkligen pröva! Tack för tipset! Ses vi på något "Brev-lopp"? 20 mila kanske?

    SvaraRadera
  3. Har inte bestämt om det blir något 20-mila brev iår. Dock har jag och övriga i vårt Vasaloppsgäng anmält oss till Cykelvasan (10 mil i Vasaloppsspåret) den 16/8. Kul om du kan hänga på där. Det blir mountainbike på den resan.
    //Håkan

    SvaraRadera
  4. Någon Mountainbike äger jag inte. Ska försöka låna/hyra - i så fall hänger jag gärna på. Vem vill missa ett äventyr?

    SvaraRadera