5 mars 2009

SKÖNTont

"-Det kommer att göra sköntont!" Så sa hon i alla fall precis innan massagen började. Nytt ord som troligen inte finns i svenska akademins ordlista hur mycket jag än letar. Men det är en antonym som inte är helt fel då jag idag äntligen fick en timmes massage - heeela kroppen! Tror hon ville förbereda mig på att knådandet kommer att göra ont fast på ett skönt sätt eller... plågsamt skönt kanske. Men hur funkar det? Tänker så här, ont är den ena polariteten och skönt den andra. Två ord som står i direkt motsats till varandra. Å andra sidan kan inte skönt existera om ont inte finns. Efter ett tag pusslade jag ihop tesen som att vänster behöver höger och upp behöver ned för att man ska förstå det, eller som Yin & Yang som också behöver varandra. Massagen började göra underverk och den betalar sig direkt i form av att muskelgrupperna blir glada, vaknar till liv och visar ny vilja att fungera med full energi. Beredda på att köra ett tok-tufft spinningpass i kväll med cykelklubben.se på 75 min. Då gäller ALLT eller INGET... ni ser hela livet är en antonym!

4 kommentarer:

  1. En annan form av sköntont är när man kommer fram efter ett långlopp eller någon annan fysisk prövning. Många frågar om man inte får ont, och var man får mest ont när man har kört t.ex Vättern. Jag kan aldrig svara, eftersom jag inte minns det och inte tänker på det. Det är ju en positiv smärta :)

    SvaraRadera
  2. Bitte, visst är det så & en bra kommentar på upplevelse av +tiv smärta under/efter fysisk prestation. Så är det nog då man är väldigt fokuserad och målmedveten (starkt mindset). Verkar som att du är det när du gör något du känner starkt för. En av grunderna till passionen för cykling kanske? Ska tänka på det nästa gång efter en krävande cykeltur, eller... det går ju inte om eftersom man inte minns.

    SvaraRadera
  3. Om man aldrig kommer ut och cyklar utan bara sitter hemma och har dåligt samvete så gör det mest ont i själen. Men när jag väl har varit ute så kommer det att vara jätteskönt.
    Antonymerna höll mina tankar sysselsatta ända till Göteborg i fredags. Tackar för det.

    SvaraRadera
  4. Bra Anders, ytterligare en tänkvärd vinkling på hur det kan vara och att det kan göra ont i något som inte är en muskel men att det bästa botmedlet trots allt är att röra på sig! Eller hur?..

    SvaraRadera