22 september 2009

Är kedjan på?

Ibland undrar man. Är kedjan verkligen på? Det händer mig ibland när jag trycker på pedalerna men upptäcker att ingenting händer. Det behöver iofs inte vara på cykeln, det kan också vara ögonblick mitt i livet. Vi funkar som sändare och mottagare och det vimlar av signaler i luften som krigar med sändningstid tillsammans med trådlösa "gadgets" som Lapptåppar och smsmaskiner. Det styr oss och påverkar oss. Men det finns tre viktiga kroppsfundament som behöver mer uppmärksamhet och daglig vård. Precis som när man putsar och curlar på cykeln för att den ska må bra och svara upp mot dina förväntningar den gången du vill ut och cykla. Men till skillnad från våra mer vanliga kroppsdelar som funkar som reserdelar där vi går till doktorn och ber att få felet reparerat är det här grunden som vi själva måste ta hand om och vårda. Jag tänker på sinnet, hjärtat och själen. Man ser, känner och beslutar. Tunga prylar som vi för det mesta tar för givet och som bara ska finnas där alltid redo och vara i topptrim.

En vän till mig sa att "det tar ca 3000 ggr att förändra en vana". Så är det nog, men det gäller givetvis bara praktikaliteter som vi styrs av dagligen medvetet eller omedvetet. Inget tänk, det bara händer. Vi behöver det &så. Men sinnet, hjärtat och själen går inte igång på våra vardagliga vanor utan det är själva grundkompassen i kroppen som säkerställer att kedjan alltid är på. Det är vår inbyggda GPS - typ. Min kedja är inte på just nu och jag har gott om tid att fiffulera över vad som ska finnas i förarsätet och lyssna mer inåt för att hitta vägen till inre kraft och en outnyttjad potential. På tal om GPS så frågade jag Håkan på Cykel-City i Lund om jag skulle investera i en GPS. Han vet att jag gillar att cykla långt och sa: " Näe, det behöver du inte för när du är i Leksand så vet du när du ska svänga vänster". Tolkar det som att "skit i detaljerna, det är helheten i resan som är viktig och du kommer alltid fram". Skönt att man har sin inbyggda kroppsgps som man kan lita på.

Är din kedja på & har du koll på din GPS?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar