20 augusti 2007

123 mils äventyr Paris-Brest-Paris (PBP) ...


Paris-Brest-Paris (PBP) 20 Aug 2007 (av Ulf Stål)

Berättelse om ett cykeläventyr i Frankrike...

Det var inför Vasaloppet 2007 som jag fick frågan om utmaningen om jag ville köra "PBP".
-Javisst!, svarade jag utan tvekan eftersom det var en riktig utmaning att cykla en sträcka på 123 mil på max 90 timmar. Men utmaningar är kul, så varför inte? Vad är då PBP? Det är ett långlopp (Randonneaur) på cykel som många cyklister har som sitt mål. Arrangeras vart fjärde år med start i Paris med riktning genom Normandie och Bretagne med en fysisk form av landskapet som består mestadels av backar ut mot västkusten och staden Brest (även kallat för Frankrikes Horn). Då har man cyklat 60 mil och ska därefter cykla 60 mil tillbaka till Paris innan maxtiden på 90 timmar har passerat. Det är uppskattningsvis sex Vätternrundor "på raken" (inräknat den merprestation som krävs p.g.a. lång tids ansträngning, minimal vila, mental påfrestning och att det är så många fler backar!) vilket kräver förberedelser i form av både fysisk och mental träning.

Start i Paris 20 Augusti 2007

Först lite fakta:
PBP är en förebild till Tour De France.
Längd: 123 mil (om man inte kör fel) vilket motsvarar
Malmö-Stockholm tur & retur eller
Skara-Haparanda eller
Ystad-Paris
Antal startande: ca 5000 från 48 nationer (Sverige 98 st)
Antal cyklister som bröt: ca 40% (p.g.a. urusla förhållanden som inte varit sämre förhållanden sedan 1957)

Backarna: M-L-B (Många-Långa-Branta)
Längsta backen: 12 km
Nivåskillnad i höjdmeter: 11000 meter (24% högre än Mount Everest)
Antal svenskar som startat sedan 1979: ca 230 st

Strategin fördelades på följande "konton":
Cykel kontot: cykla minst 24 tim per pass innan någon som helst vila får avnjutas
Sova kontot: Sova max 8 tim (fördelat på 3 olika tillfällen)
Kontroller & Mat konto: Max 20 min vid 14 olika tillfällen (varje tidskontroll)
Förbrukade kalorier/dag: ca 19.000! (normalt förbrukas ca 3000 kcal/dag och under ett Vasalopp ca 6000-7000 kcal)
"Fool around" konto (snacka med andra cyklister i kontrollerna): Max 10 min vid 7 olika tillfällen

Målsättning 1: Komma i mål
Målsättning 2: Klara en sluttid som är 2 timmar mindre än maxtiden på 90 tim (anges som "Mål2: -x min" om jag har tid tillgodo eller anges som "Mål2: +x min om jag ligger efter)

Inställning: Alltid positiv
Plan A: Paris-Brest (första 60 milen) på max 42 tim & Brest-Paris (resterande 60 milen) på max 48 tim
Plan B: Ingen


Måndag 20 aug start kl.22.30

Starten i Paris blev en timme försenad p.g.a. regn!! Det börjar tufft. Det är 14 mil till första kontrollen, tänker "Pas de probleme". Bestämmer mig för att ta det lugnt i början då det är mycket cyklister och det kan lätt bli en olycka. Vill dock ligga ganska långt fram i klungan för att undvika "gummisnodd-effekten" vilket innebär att man behöver bromsa mycket då det blir ryckigt längre bak i klungan. Planerar att cykla hela natten utan avbrott. Kl. 02.27 i brant nedförsbacke är vi tre i bredd. Cyklisten till höger försvinner plötsligt i diket! Bestämmer mig då för att bromsa farten lite och inte äventyra något i onödan. Fick höra efteråt att fransmännen är förtjusta i att placera ut cementklumpar på vägen när man utför vägarbeten och att en cyklist brakade rakt in i en sådan mitt i natten bara efter 5 km från starten i Paris och var tvungen att bryta!

Kontroll 1 - Mortagne Au Peche (tisdag)

Cyklad distans: 140 km (11% av loppet)
In i kontrollen: 04:27 Ut ur kontrollen: 04:32 (Mål 2: -12 min "ligger före")
Summa tid: 6 tim 2 min

Kort stopp i kontrollen för påfyllning av vattenflaskan. I Frankrike är det kolsvart på natten mellan 22.00-06.45. Jag har svårt att se alla ojämnheter i vägen och det skakar kraftigt i hela cykeln då vägarna inte är i topp kvalité, vilket gör att påfrestningen på händer, armar och nacke är enorm. Kl. 04:52 ramlar en cyklist framför mig och jag förmår inte bromsa varpå jag "näbbar" i asfalten. Hinner inte få av "clipsen" från skon och faller åt vänster, inte långt ifrån en mötande bil. Något dygn senare visade sig att vadmuskeln fick arbeta fel då pedalfästet i skon har blivit skevt vilket innebar att jag fick kramp i vaden. Men lyckligtvis var det lätt att justera. Får lite skrapsår inget annat allvarligt. Göran som jag startade med försvann i mörkret och vi sågs först ett knappt dygn senare. Motivationen = Hög.

Kontroll 2 - Villaines La Juhel (tisdag)

Cyklad distans: 222 km (18% av loppet)
In i kontrollen: 08:50 Ut ur kontrollen: 09:05 (Mål 2: -1 tim 5 min "ligger före")
Summa tid: 10 tim 35 min

Natten var jobbig och kall då det regnade hela tiden men samtidigt en bra erfarenhet då jag behövde trimma belysningen något för att det ska fungera bättre inför kommande nätter. Har nu varit igång snart motsvarande en Vätternrunda och det känns fortfarande bra i kroppen och knoppen. Endast 100,7 mil kvar! Det forstätter tyvärr att regna och jag har nu blivit genomblöt. Backarna är tuffare än vad jag förväntat mig och jag måste öka för att skapa mer marginal. Tyvärr ingen förbättring gällande väderutsikterna. Motivationen = Hög.

Kontroll 3 - Fougeres (tisdag)

Cyklad distans: 310 km (25% av loppet)
In i kontrollen: 14:02 Ut ur kontrollen: 14:13 (Mål 2: -1 tim 52 min "ligger före")
Summa tid: 15 tim 38 min

För mycket cyklister i matkön i kontrollen. Bestämmer mig därför för att hoppa på cykeln direkt efter stämplingen av kontrollkortet (görs i varje kontroll) för att inte tappa onödig tid. Hittar en restaurang i en liten by bara någon timme senare. Inga cyklar utanför vilket innebär att det bör gå fort. Ägaren är en cykelentusiast och springer ut på gatan med jämna mellanrum för att skrika: "-Courage!" till cyklister som susar förbi utanför. Det har nu varit uppehåll från regn i några timmar, men nytt regn har börjat falla på nytt, typiskt! För att inte påverkas negativ av vädret tänker jag inte på att jag är genomblöt. Nästan nått upp till Mål2, saknas dock 8 min innan jag är där. Endast 55 km till nästa kontroll - en positiv tanke. Motivationen = Hög.

Kontroll 4 - Tinteniac (tisdag)

Cyklad distans: 365 km (29% av loppet)
In i kontrollen: 17:12 Ut ur kontrollen: 17:30 (Mål 2: -2 tim 40 min "ligger före")
Summa tid: 19 tim 00 min

Snart cyklat i 24 tim! Börjar bli tung i ögonlocken och planerar för ett första sovpass på ca 3 timmar. Backarna fortsätter att komma utan avbrott - det verkar aldrig ta slut (Mamma Mia Pizzeria!). Regnet fortsätter att falla vilket påfrestar motivationen. Har nu återfunnit Göran och vi kan nu fortsätta "peppa" varandra att kämpa vidare. Mål2 är nu uppnått med en marginal på 40 min. Planerar att hålla jämn fart för att undvika "berg-och-dalbana" vilket innebär att man tröttar ut sig i onödan om jag ökar farten periodvis. Motivationen = Bra.

Kontroll 5 - Loudeac (onsdag)

Cyklad distans: 450 km (37% av loppet)
In i kontrollen: 00:15 Ut ur kontrollen: 03:45 (Mål 2: +50 min "ligger efter")
Summa tid: 29 tim 15 min

Stämplade i kontrollen och hann med lite mat. Första "sovpasset" där jag sov på en lastbil med täckt flak i 3 tim. Bra sovplats. Vaknar och fryser (låg temperatur och genomböt) blir lite osäker på om jag kommer på cykeln och kan få benen att trampa runt. Tyvärr regnar det fortfarande. Nu börjar också konstiga saker inträffa. Allt intag av kolhydrater gör magen orolig. Beslut: Sluta med kolhydrater i fast form (fortsätter med flytande intag) och äta mer vanlig mat. Bra beslut visade det sig. Tappar tid mot Mål2 (ligger "back" 50 min) tack vare att jag sov, men det var nödvändigt. Planerar att "köra in" mer tid för att vara på den säkra sidan. Motivationen = Låg.

Kontroll 6 - Carhaix Plouger (onsdag)

Cyklad distans: 525 km (43% av loppet)
In i kontrollen: 09:05 Ut ur kontrollen: 09:30 (Mål 2: +55 min "ligger efter")
Summa tid: 34 tim 00 min

Om plan A ska hålla med 42 timmar till Brest är lite osäkert. Får en punktering som tog 16 minuter att laga. Bara "kört in" 5 min på de senaste 8 milen. Det är nu 89 km som ska cyklas på 7 timmar! Backarna har ingivit respekt och jag har utvecklat en slags "hat-kärlek" i förhållandet till backarna. Kärlek när det går nerför och hat när det går uppför. Börjar öka på kadensen (pedalvarv/minut). Sista backen till Brest är den längsta på hela tävlingen, 12 km, och det går fort utför. Når topphastighet på 69 km! Klarar därmed plan A och är i Brest i tid. Tyvärr en mycket allvarlig olycka i Brest mellan en cyklist och en bil som inträffat ett par minuter innan vi kom. Cyklisten var omringad av ambulanspersonal och enligt rykten var det en äldre bilist som somnat(!) och kört rakt in i cyklisten. Trodde risken skulle vara den omvända. Påminner mig på nytt om att iakta stor försiktighet. Ringer hem för att ackumulera nya krafter. Ligger "back" 55 min mot Mål2. Motivationen = Låg.

Kontroll 7 - Brest (onsdag)

Cyklad distans: 614 km (50% av loppet)
In i kontrollen: 15:00 Ut ur kontrollen: 15:35 (Mål 2: +50 min "ligger efter")
Summa tid: 40 tim 05 min

Är nu halvvägs! Tillbaks mot Paris. Har aldrig tidigare cyklat så här långt i sträck. Planerade att köra de första 60 milen på 42 tim. Klarade det med en marginal på 1 tim 55 min. Fyllde på energidepån med pasta & kyckling. Har nu lite mer tid tillbaka till Paris men får räkna med att behöva det då det blir jobbigare & jobbigare ju längre tiden går. Två nätter avverkade och två nätter kvar. Nätterna är värst då man mest cyklar ensam och är rädd för att cykeln ska behöva repareras. Har sett ett hundratal så här långt stå utmed vägen och meka med cykeln. Plötsligt går det mycket trögt och jag får kämpa för varje pedaltramp. Stannar efter någon kilometer. Första tanken infinner sig att jag inte hinner tillbaka till Paris i tid om det ska vara så här jobbigt. Speciellt nar jag nu vet vilka backar som väntar på tillbakavägen. Undersöker cykeln och upptäcker att bakväskan/sadelväskan tappat fästet något p.g.a. alla ojämnheter i vägen och nu bromsar mot bakhjulet (inte konstigt att det gick trögt). Snabbt in på första bensinmack/verkstad för att med skolfranskan be om vad vi säger i Sverige "ståltråd". Efter några minuter var allt löst. "Mördarbacken" på 12 km uppför tog 1 tim 45 min!! Vägrade att stanna i backen eller gå uppför. Måste däremot stanna på toppen för att hämta andan & nya krafter. Ligger "back" 50 min mot Mål2. Måste öka tempot. Motivationen = Bra.

Kontroll 8 - Carhaix Plouger (Onsdag)

Cyklad distans: 699 km (57% av loppet)
In i kontrollen: 21:05 Ut ur kontrollen: 21:40 (Mål 2: +15 min "ligger efter")
Summa tid: 46 tim 10 min

Stannar och stämplar (man får inte missa det) i kontrollen och äter en bit mat. Ser några svenskar som jag pratar med. Några meter bort svimmar en man och sjukvårdare är snabbt på plats. Han kvicknar dock till snabbt och sjukvårdarna får gå med tom bår. Går iväg samtidigt ut ur restaurangen där en annan man ramlar ihop. Nu fick dom napp och bar iväg med honom. Hoppar på cykeln för att cykla tills jag blir trött och ska stanna för nästa vilopaus som jag planerar till att bli 3 timmar för att vila ut mig ordenligt inför torsdagens cykling. Smärtan börjar göra sig mer påmind både i baken och händerna. Ligger "back" 15 min mot Mål2, har dock hämtat in 35 min på 8,5 mil. Motivationen = Bra.

Kontroll 9 - Loudeac (Torsdag)

Cyklad distans: 775 km (63% av loppet)
In i kontrollen: 03:05 Ut ur kontrollen: 05:50 (Mål 2: +2 tim 20 min "ligger efter")
Summa tid: 54 tim 20 min

Andra "sovpasset" avklarat och det var en välbehövlig vila med 2,5 tim sömn. Sov på samma lastbilsflak som tidigare. Känner mig riktigt stel då jag hoppar på cyklen lite yrvaken. Måste komma igång med benen och efter någon timme så känns det plötsligt något bättre. Snart ljusnar det, ca 07:05, vilket underlättar en del. Några timmars sömn gör underverk och nya krafter finns i benen. Bara en natt kvar. Nu väntar en ny lång dag med många långa-branta-backar. Ligger rejält efter mot Mål2! Måste öka kadensen. Motivationen = Bra.

Kontroll 10 - Tinteniac (Torsdag)

Cyklad distans: 860 km (70% av loppet)
In i kontrollen: 11:30 Ut ur kontrollen: 11:45 (Mål 2: +1 tim 30 min "ligger fter")
Summa tid: 60 tim 40 min

Har utvecklat en speciell teknik genom att dricka vatten med vänster hand och ha höger hand på bromshantaget. Varför? Jo, för att dricker gör man helst i nedförsbackar och då får man alltid vara beredd på att bromsa med bakhjulet om något oväntat dyker upp. Efter så mycket bromsade i nedförsbackar känner jag smärta i höger långfinger. Har fått en infektion och behöver se över det i nästa kontroll. Som tur är har det varit uppehåll från regn i flera timar och för första gången är man mer torr än blöt! Har hämtat in 50 min mot Mål2 men ligger fortfarande "back". Motivationen = Bra.

Kontroll 11 - Fougeras (Torsdag)

Cyklad distans: 916 km (74% av loppet)
In i kontrollen: 15:05 Ut ur kontrollen: 15:28 (Mål 2: +53 min "ligger efter")
Summa tid: 64 tim 17 min

In och stämpla kortet. Alldeles för lång kö till Sjukvården. Tar något snabbt att äta + en kopp kaffe och cyklar vidare. Efter några mil har man satt upp en hemlig kontroll (så att ingen fuskar med att åka bil). I kön framför mig uppstår tumult då någon glömt att stämpla i någon av de föregående kontrollerna. Vet ej hur det går men troligtvis får han några timmars tidstillägg (Jag kan säga att det är inte något som uppskattas i ett sådant läge). Har hämtat in ytterligare 37 min mot Mål2. Ligger forfarande "back". Motivationen = Bra.

Kontroll 12 - Villaines La Juhel (Torsdag)

Cyklad distans: 1002 km (81% av loppet)
In i kontrollen: 21:25 Ut ur kontrollen: 22:05 (Mål 2: +25 min "ligger efter")
Summa tid: 70 tim 41 min

Efter hundra mil i cyklesadeln behöver man trolla fram lite nya krafter. Trots risk för att tappa för mycket tid passar jag på att få lite massage på benen samtidigt som höger långfinger behöver bandageras. Allt registreras givetvis i kontrollkortet. Om läkaren inte anser att man är OK att cykla vidare får man inte tillbaka kortet vilket innebär att man måste bryta. På väg mot sista nattpasset. Har ännu inte bestämt mig för när & var jag ska sova. Stundtals cyklar man ensam i mörkret vilket inte är att föredra p.g.a. att det är alltid bra att ha någon i närheten om något händer. Utvecklar en speciell operativ plan som heter "Jaga Reflexvästar" vilket innebär att så fort jag ser en reflexväst så är målet att cykla ikapp och få kontakt. När det är så mörkt ser man inte hur långa backarna är. Ovissheten gällande hur lång backen är då man börjar klättra uppför backen kan vara knäckande. Är backen 3, 4 eller 5 km? Bestämmer mig för att köra så långt det går innan nästa "sovpass". Snart ikapp Mål2. Motivationen = Bra.

Kontroll 13 - Montagne Au Perche (Fredag)

Cyklad distans: 1085 km (88% av loppet)
In i kontrollen: 02:46 Ut ur kontrollen: 03:10 (Mål 2: -20 min "ligger före")
Summa tid: 75 tim 46 min

Är nu högt uppe vilket känns på den låga temperaturen och höga fuktigheten. Ser nu fler som "viker" sig med mag, ben eller trötthets problem. Ingen mat, ingen sömn bara en Coca-Cola och så vidare. Nu är det ett par långa nedförsbackar vilket är välkommet. Nackdelen är att man sitter ganska "inaktiv" eftersom man inte trampar och det är lätt för att somna om man inte är VAKsam. Beslutar därför att stanna vid första bästa by och leta efter en nattöppen butik för att få lite mat och sova en timme. Det blev ett litet bageri. Köpte en Croissant + en Perrier innan jag frågade om en sovplats på golvet. Planerar att sova endast 1 tim och beställde väckning 05:20. Somnade inom 30 sekunder. Pigg efter lite sömn kändes det mycket lättare nu när jag vet att backarna börjar avta dramatiskt och med lite tur får jag också vind i ryggen. Positiva känslor! Motivationen = Hög.

Under hela resan har lokalbefolkningen ställt upp med "privata" kontroller och serverat vatten, kaffe, baguetter, crêpes etc utan ta betalt. De första hundra milen uppmuntrades man med "-Courage!" men nu när det enbart återstod 10-15 mil ropas det "-Champion!". Är nu äntligen ikapp Mål2 och har ytterligare en marginal tillgodo på 20 min. Allt känns bra!

Kontroll 14 - Dreux (Fredag)

Cyklad distans: 1159 km (94% av loppet)
In i kontrollen: 07:45 Ut ur kontrollen: 08:03 (Mål 2: -37 min "ligger före")
Summa tid: 80 tim 39 min

Sista kontrollen & 12 mil kvar! Ser en cyklist sitta i bakluckan på en bil förfärad över att inte orka vidare. Det måste ha hänt något allvarligt med honom, mentalt eller kanske muskel kollaps? Känner för första gången att jag kommer att klara det! Det blev bara en timmes sömn i bageriet och känner därför att jag kan "lyxa" till det med att stanna vid en bar och fylla på med en kaffe + en liten kort tupplur lutandes mot bordet. Vaknar och känner att kaffet fortfarande är ljumet vilket innebär att jag enbart sovit en kort tid, ca 10 min. Det får räcka då jag är otålig att komma iväg utan dröjsmål. Nu är det mer plant än backigt (för första gången!). Har ökat marginalen mot Mål2 med 17 min! Motivationen = +Hög.

Målgång - PARIS!

ÄNTLIGEN! Efter 86 timmar och 30 minuter (3 timmar och 30 minuter tillgodo innan 90 timmars gränsen och drygt 1 tim mot Mål2) rullar jag in sista biten mot Paris och en underbar känsla infinner sig när jag korsar mållinjen. All smärta och pina som funnits i snart fyra dygn är redan historia. Upplevelsen har varit helt fantastisk inklusive alla de ca 160.000 tramptag som ligger till grund för ett minne för livet! Klarade också Mål2 med betryggande marginal!

För att få en uppfattning om hur "backigt" det var under 123 mil så ger jag här ett exempel på topografi på hela äventyret! Det var inte många platta partier!!!!!!!! Notera att några dessutom är mellan 10-15% lutning vilket kan jämföras mot Hallandsåsens lutning på ca 7%!!!






Om jag ska cykla P-B-P 2011 igen? Ja, absolut!! Vilket äventyr det var och en härlig känsla av att klara av något som inte trodde var möjligt! Om du är intresserad av att följa med så hör av dig till mig (ulf.stal@home.se). Skriv gärna också en kommentar om vad du tyckte!

6 kommentarer:

  1. Helt osannolikt resa. klart inspirerande att läsa. Borde göras en film om dig eller i alla fall skrivas en bok.

    SvaraRadera
  2. Hej Ulf!
    Tack så mycket för din spännande blogg!
    Fantastiskt särskilt den lilla turen Paris-Brest.
    Jag blir inspirerad!

    Vänliga hälsningar,

    Peter Q

    SvaraRadera
  3. Härlig berättelse. Lycka till 2011!!!
    Allt talar för att jag inte kommer finnas på banan den gången är jag rädd för. Är jag med blir det som support till kompisarna.

    SvaraRadera
  4. Christer, 2011 är låååååångt fram i tiden och myyyyycket kan hända som gör att du kan vara med, om du vill (med reservation för att jag inte vet vad som är orsaken och varför dina odds är så dåliga). Men jag hoppas att du kan vara med & det vore kul att få se dig på startlinjen samt få cykla tillsammans med dig. Har du åkt tidigare? Ge inte upp utan kom igen!

    SvaraRadera
  5. Hej Ulf!
    Verkligen en bra och informativ berättelse, cyklade själv 2007 och fick ge upp med liknande symptom som du hade vi Loudeac, magen alltså, och du skriver "Sluta med kolhydrater i fast form (fortsätter med flytande intag) och äta mer vanlig mat", vad mer exakt innebär det flytande intaget?

    Tack på förhand.

    SvaraRadera
  6. Oj så opassande inlägget blev, kom in direkt på den här länken och visste inte vad du hade kämpat med..då får det bli Ride of Hope i år igen.

    Trist/Stefan

    SvaraRadera